Gotowe są wszystkie tunele rozbudowywanej II linii metra

Dziś ostatnie centymetry pod ziemią pokonała tarcza pracująca na Woli. To oznacza, że gotowe są wszystkie tunele rozbudowywanej II linii metra.

Tarcza TBM Maria wybudowała dokładnie 2545 m tunelu – od przyszłej stacji Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego. Tarcza TBM to maszyna drążąca tunel w ziemi i jednocześnie montująca jego betonową obudowę. W takim tunelu trzeba ułożyć tory i zamontować urządzenia niezbędne do ruchu pociągów.

Maria drążyła tunel przez 127 dni ze średnią prędkością 18 m na dobę. Rekordowy wynik wyniósł 36 m na dobę. To był drugi tunel na budowie zachodniego odcinka II linii metra – budowa przez TBM Krystyna równoległego tunelu zakończyła się 17 sierpnia (2541 m długości, średnia prędkość 22 m na dobę, rekord 36,5 m).

Odcinek od Ronda Daszyńskiego w kierunku Bemowa  to ok. 3,4 km podziemnej kolei. Stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską; Młynów (C07) pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z. Księcia Janusza.

Drugi fragment rozbudowywanej II linii metra powstaje w prawobrzeżnej Warszawie. Po praskiej stronie powstanie ok. 3,12 km trasy. Stacje to: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie Szwedzkiej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Ta budowa rozpoczęła się wcześniej i prace są bardziej zaawansowane. Pod ziemią trwają już roboty wykończeniowe, wyposażanie stacji i tuneli w urządzenia, a na powierzchni – budowa wejść, jezdni i chodników nad stacjami.

Teraz obydwie tarcze zostaną zdemontowane, wyjęte na powierzchnię i wywiezione w elementach do magazynu. Tam po koniecznych przeglądach i naprawach poczekają na kolejną budowę. Już niebawem podpisane będą umowy na budowę następnych odcinków podziemnej kolei – dwóch na Bemowie, od stacji przy ul. Księcia Janusza do stacji techniczno-postojowej Mory w pobliżu Połczyńskiej (w sumie pięć stacji) oraz jednego na Targówku– od stacji przy ulicy Trockiej do stacji przy Rembielińskiej (trzy stacje). Tarcze znowu ruszą do pracy.

źródło: ztm.waw.pl




Facebook Comments

Dodaj komentarz