Leczenie coraz trudniejsze. Sprawdź, jakie pytania zadają pacjenci

Zwiększa się liczba zakażonych koronawirusem. Równocześnie coraz trudniej jest się leczyć osobom cierpiącym na inne choroby. Jak uzyskać poradę lekarza,  zrobić badania, dostać receptę? Te pytania i wiele innych towarzyszą chorym, których stan zdrowia wymaga regularnego korzystania ze służby zdrowia. Wiele obaw mają też bliscy pacjentów, którzy obecnie przebywają w szpitalu. 


Na pytania pacjentów oraz ich bliskich, każdego dnia odpowiadają pracownicy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, obsługujący Telefoniczną Informację Pacjenta (800 190 590).

Na podstawie sygnałów, wpływających za pośrednictwem infolinii, przygotowano zestawienie „Najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi”.

W linku poniżej znajdziecie pytania i odpowiedzi, dotyczące m.in. praw pacjenta, teleporad, wizyt domowych, możliwości wystawienia recepty oraz zwolnienia lekarskiego czy programów lekowych – czytamy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Odpowiedzi na kilkadziesiąt najczęściej zadawanych pytań można przeczytać tutaj. 

Przykładowe pytania:

 

Stoję pod drzwiami przychodni, czy personel może odmówić mi wejścia?

Zgodnie z zaleceniami Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego należy maksymalnie ograniczyć wizyty osobiste chorych pacjentów w placówkach medycznych. Kontakt z lekarzem ma odbywać się przede wszystkim telefonicznie w formie teleporady. Jeśli nie musisz, nie idź do przychodni. Bardzo wiele rzeczy można załatwić za pośrednictwem telefonu. Nie oznacza to jednak, że placówka medyczna może być kompletnie zamknięta dla pacjentów. Jeśli lekarz stwierdzi potrzebę osobistego zbadania pacjent powinien móc przyjść do przychodni. W razie nieuzasadnionej odmowy udzielenia wizyty na miejscy w przychodni zgłoś to do Rzecznika Praw Pacjenta – zadzwoń pod nr 800 190 590.

Jestem niepełnosprawny, mam trudności z poruszeniem się. Czy lekarz przyjedzie do mnie na wizytę domową jak zachoruję?    

Zaleca się możliwie jak najbardziej ograniczyć osobiste kontakty lekarza z pacjentami.
W pierwszej kolejności należy maksymalnie wykorzystać możliwości udzielenia porady lekarskiej na odległość – teleporada, wideorozmowa. Zadzwoń do placówki medycznej, w której się leczysz. Otrzymasz informację o możliwych rozwiązaniach. Jeśli nie uda Ci się w ten sposób pomóc, po rozpatrzeniu Twojego indywidualnej przypadku, w szczególności, czy sytuacja kliniczna grozi pogorszeniem Twojego stanu zdrowia, lekarz wykona wizytę domową.

źródło: rpp.gov.pl



Facebook Comments