Obietnice, na które dajemy się nabrać. SKIP THE LINE! Populizm i obietnice współczesności — wystawa

Populizm, niespełnialne obietnice, zawody społeczne. 26 października w nowej przestrzeni Biennale Warszawa wernisaż wystawy Jakuba Gawkowskiego i Stanisława Rukszy SKIP THE LINE! Populizm i obietnice współczesności.

Na wystawie zobaczymy różnorodne formalnie i tematycznie prace polskich „klasyków” I „klasyczek” – między innymi Katarzyny Górnej, Jarosława Kozłowskiego, Joanny Rajkowskiej – a także młodych rodzimych twórców i twórczyń (Nagrobki, Adelina Cimochowicz) oraz artystów i artystek zagranicznych, pokazywanych w Polsce bardzo rzadko (Dóra Maurer, Szabolcs KissPál)

„Skiptheline!”krzyczą̨ reklamyprzyturystycznychatrakcjachwcentrachzatłoczonychmiast. Wystarczy zapłacić by ominąć kolejkę i zaoszczędzić czas. Być pierwszym, sprytniejszym, ponad wszystkimi innymi. „Skip the line!” (omiń kolejkę), to hasło, które staje się metaforą obietnicy jakąuwodzą nas reklamy, media i politycy. Prezentowana wystawa łączy dwa pozornie odległe od siebie rejestry językowe – populistycznej nacjonalistycznej polityki i neoliberalnego kapitalizmu, skupiając się na tym jak nieustanne przekazy medialne mamią odbiorców, a język próbuje kształtować i zaklinać rzeczywistość.

Zebrane na wystawie prace międzynarodowego grona artystów nawiązują do retoryki obietnic: tych prostych, życiowych i codziennych, jak i politycznych czy egzystencjalnych. Zestawione ze sobą projekty problematyzują pojęcie obietnicy na kilka sposobów: opowiadają o fantazmacie sukcesu zawodowego i ekonomicznego, która wpisana jest w neoliberalny kult pieniądza, a także triumfu zbiorowego, narodowego.

Na całym świecie populistą nazywa się polityka, który mówi ludziom to, co chcą usłyszeć. Takiego, który wzorem amerykańskiego multimilionera każdą okazję potrafi zamienić w reality show, by w jak najprostszy sposób zareklamować siebie. Dziś „populista” nie jest jednak obelgą czy wyznacznikiem niskiej jakości.

Świat, w którym rządzi populizm to świat skonstruowany na wzór komiksu czy gry komputerowej. Nie ma w nim miejsca na niuanse, dyskusje i zmiany zdania. Są za to dwie przeciwne sobie strony konfliktu, rysowani grubą kreską bohaterowie i tocząca się odwiecznie walka dobra ze złem. Toświat kontrastów i kosmicznych proporcji, gdzie do wszystkiego przykłada się kategorie moralne.

Nowa przestrzeń Biennale Warszawa

Na wystawę złożą się prace Anny Baumgart, Adeliny Cimochowicz, Davida Chichkana, Ditte Ejlerskov (Ejlerskov Ditte), Katarzyny Górnej i Jakuba Majmurka, Szabolcsa KissPála, Jarosława Kozłowskiego, Kulik-KwieKulik, Dóry Maurer, Karoliny Mełnickiej, Jozefa Mrvy, Grupy Nagrobki, Aleki Polis, Joanny Rajkowskiej, Odile’a Bernarda Schrödera, Aleksandry Ska, Łukasza Surowca, Moniki Szpener, Marii Toboły i Jiříego Žáka.

Wystawę SKIP THE LINE! Populizm i obietnice współczesności Jakuba Gawkowskiego i Stanisława Rukszy ze scenografią Michała Korchowca, będzie można oglądać od 26 października do 30 listopada w nowej przestrzeni Biennale Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 34/50.

– Chcielibyśmy, aby w naszej nowej przestrzeni, położonej w centralnym punkcie miasta, pomiędzy Placem Zbawiciela i Placem Konstytucji, prezentowane były projekty kuratorskie, wyznaczające kierunki rozwoju programu Biennale Warszawa, skoncentrowane wokół najważniejszych dla nas tematów. Zakładamy, że będą się tam odbywać projekty interdyscyplinarne, spektakle, wystawy, koncerty, pokazy filmowe i najważniejsze debaty. Będzie ono też istotnym punktem naszych działańpodczas przyszłorocznego biennale, działając jako ważny hub miejski – wyjaśnia Bartosz Frąckowiak, zastępca dyrektora Biennale Warszawa.

To nie będzie klasyczne „otwarcie nowej siedziby”, ale zaproszenie do budowy, współtworzenia i pracy – do uczestnictwa w procesie prowadzącym do I edycji wiosennego Biennale Warszawa, które zaplanowane jest w maju/czerwcu 2019.

Wystawie towarzyszyć będzie publikacja kontekstowa z tekstami między innymi Kai Puto, Ziemowita Szczerka i Ruth Wodak oraz strona internetowa www.skiptheline.online.

Kuratorzy: Jakub Gawkowski, Stanisław Ruksza Scenografia: Michał Korchowiec
Produkcja: Dominik Skrzypkowski

Bilety:

10 PLN normalny | 5 PLN ulgowy | 1 PLN studencki/branżowy

Godziny otwarcia:

wtorek – czwartek 12.00 – 20.00 | piątek – sobota 14.00 – 22.00 | niedziela 11.00-19.00

Partnerzy: TRAFO | Duński Instytut Kultury/Danish Cultural Institute in Poland | Instytut Francuski / Institut français de Pologne à Varsovie | Czeskie Centrum Warszawa
Patronat medialny: Radio TOK FM | Le Monde Diplomatique – edycja polska | Co Jest Grane24 |

Magazyn Szum | NOTES.NA.6.TYGODNI

Informacja prasowa




Facebook Comments

Dodaj komentarz